Aktualizováno: 11.5.2021, Vytvořeno: 9.10.2019 | V kategorii:

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší?

Cloudových úložišť se na trhu objevuje čím dál více. Já jsem vybral ty, které jsou mezi firmami nejpoužívanější. Zaměřil jsem se na úložiště OneDrive pro firmy, Disk Google a firemní DropBox.

V testu jsem porovnal možnosti sdílení, zálohování, obnovy dat, velikost úložiště, zabezpečení a další faktory.

Vítězem testu se stal OneDrive pro firmy, který poskytl nejlepší poměr cena/výkon.

K čemu slouží cloudová úložiště?

Cloudová úložiště jsou relativně širokým pojmem. Jejich využití je vhodné pro např.: zálohování a synchronizaci dat, týmovou spolupráci nebo pro provoz aplikací, firemních serverů a jiné infrastruktury.

9 Výhod cloudových úložišť

1. Synchronizace dat
Vytvoříte soubor a po jeho synchronizaci ho máte dostupný ve všech zařízeních připojených ke cloudovému úložišti.

2. Přístup odkudkoliv
Ke svým datům se dostanete téměř z jakéhokoliv zařízení s internetovým prohlížečem a připojením k internetu.

3. Sdílení souborů
Sdílet data můžete kolegovi či externímu obchodnímu partnerovi, který je následně může zobrazit a upravovat.

4. Spolupráce v reálném čase
Pracujte ve více lidech na jednom dokumentu v reálném čase. Konec desítek různých verzí dokumentů.

5. Zálohování a bezpečnost dat
Data jsou uložena v obrovských datových centrech a zabezpečena na nejvyšší úrovni. Nepodléhají životnosti vašeho hardwaru.

6. Obnova odstraněných souborů
Cloudová úložiště umožňují obnovit odstraněná data stará až 90 a více dní, takže se nemusíte bát, že o něco přijdete.

7. Automatické verzování souborů
Úložiště obsahující kancelářské aplikace automaticky ukládají vaši práci a vytváří verze souborů. Takže se můžete kdykoliv vrátit zpět.

8. Rychlé vyhledávání
Servery s daty nabízí mnohem rychlejší vyhledávání než vaše zařízení. Navíc dokážou vyhledávat i uvnitř dokumentů různých typů a v obrázcích.

9. Integrace
Cloudová úložiště lze propojit a integrovat. Například s kancelářskými aplikacemi, CRM a jinými aplikacemi a službami třetích stran.

5 Nevýhod cloudových úložišť

1. Nutnost připojení k internetu
Pokud nemáte soubory z úložiště synchronizované a nejste připojeni k internetu, nedostanete se k nim.

2. Soukromí a zabezpečení
Čtěte smluvní podmínky a nastavte pravidla, aby nedocházelo k úniku dat. Provozovatelé si mohou vyhrazovat přístup a plná práva k vašim datům.

3. Problémy se synchronizací
Může se stát, že selže synchronizace. Ať už z důvodu chyby v aplikaci nebo špatného připojení.

4. Velikost úložiště
U cloudových úložišť existují limity velikosti úložiště. Většinou je to 1TB u nižších předplatných a 5TB nebo neomezené u vyšších.

5. Operační systém
Cloudová úložiště většinou nemají oficiální aplikace pro operační systém Linux. Náhradou mohou být aplikace třetích stran.

Co je OneDrive pro firmy?

OneDrive web

OneDrive je cloudové úložiště od Microsoftu, která umožňuje uživatelům ukládat a chránit soubory, sdílet je s ostatními a dostat se na ně odkudkoli na všech svých zařízeních. 

OneDrive byl spuštěn poprvé v Srpnu roku 2007 jako Windows Live Folders. Následně se přejmenoval na Windows Live SkyDrive a později v roce 2014 na dnešní OneDrive. OneDrive patří mezi nejpropracovanější cloudová úložiště. OneDrive existuje ve verzi pro domácí a firemní použití (OneDrive pro firmy).

Co je Google Disk?

Google Disk

Google Disk je cloudová služba od Googlu, umožňující uživatelům úschovu a sdílení dat, která mohou upravovat v kancelářském balíku Google Docs. Tímto se Google Disk stal velkou konkurencí kancelářským aplikacím Office od Microsoftu.

Google Disk byl spuštěn v roce 2012 a od té doby se neustále vylepšuje. K dispozici je verze zdarma i placená verze (zpravidla součástí Google G Suite).

Co je Dropbox?

Dropbox web

Dropbox je webové úložiště používající cloud computingu (cloudové úložiště). Jako ostatní cloudová úložiště umožňuje uživatelům synchronizovat, ukládat a sdílet dokumenty.

Vznik Dropboxu je oficiálně datován na rok 2008. Je nabízen v placené a neplacené verzi.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 4

Cenová politika


Cloudové služby se platí formou předplatného. Máte možnost platit rok předem, nebo platit měsíčně. Cloudové služby lze zahrnout do účetnictví viz. Office 365 z pohledu účetnictví.

Služby můžete zakoupit na stránkách výrobce, nebo u certifikovaných prodejců a partnerů (jako jsme my). Výhodou nákupu přes partnera je platba v CZK na fakturu, pomoc s nastavením služeb (vzdálená správa) a školení.

Nevýhodou nákupu u výrobce je často obtížné získávání faktur a nutnost zadání platební karty. Samotní výrobci nabízejí technickou podporu v ceně služby (partneři nemohou, nejsou vývojáři), ale žádnou podporu nasazení služeb.

OneDrive pro Firmy
Microsoft nabízí OneDrive pro firmy jako samostatnou službu ve dvou plánech. Také je možnost OneDrive zakoupit ve firemním balíčku Office 365, kde nabízí navíc i kancelářské aplikace Office, e-mail na vlastní doméně Exchange Online a další aplikace pro firmy. Lze platit 1x měsíčně nebo 1x ročně (levnější).

PlánÚložištěCena za měsíc (roční předplatné)
OneDrive pro firmy plán 11TB / 1 uživatel4,20 €
OneDrive pro firmy plán 28,40 €
Office 365 Business Premium 1TB / 1 uživatel10,50 €

U nás zakoupíte roční předplatné:

Google Disk
Google jako jediný nemá jasně daný ceník. Mezi svými službami nabízí 1 možnost využít Google Disk samostatně ve verzi Enterprise, jinak se Google Disk dá získat pouze společně s předplatným konkurenčního balíku Google G Suite.

PlánÚložištěCena za měsíc (roční předplatné)
G Suite Basic30 GB / uživatel5,20 €
G Suite Business *1 TB / uživatel10,40 €
G Suite Enterprise * 1 TB / uživatel23 €
Google Disk Enterprise 8 $ / aktivní uživatel + $1 / 25GB

*5 a více uživatelů = neomezené úložiště

U nás zakoupíte roční předplatné:

Dropbox Business
U Dropboxu jste podmíněni nákupem minimálně 3 licencí. Velikost Dropboxu není pro 1 uživatele, ale pro celý tým, tedy pro všechny uživatele.

Plán ÚložištěCena za měsíc (roční předplatné)
Dropbox Business Standard*3 TB / celý tým10€ / 1 uživatel
Dropbox Business Advanced*15€ / 1 uživatel
Dropbox Business EnterpriseCustom

*min. 3 uživatelé

Vítěz = OneDrive pro firmy
Nám přijde nejsympatičtější cenová politika Microsoftu, která nás neomezuje počtem uživatelů, nebo vázáním na kompletní firemní balíček. Můžeme tedy používat to co potřebujeme a platit pouze za to. Zároveň je tu možnost výhodných předplatných, které za zajímavou cenu doplňují OneDrive o další aplikace zvyšující produktivitu.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 8

Sdílení souborů


Všechna vybraná úložiště nabízí podobné možnosti sdílení souborů. Jediný rozdíl najdeme v možnostech nastavení bezpečnosti sdílených dat.

OneDrive pro firmyGoogle DiskDropbox Business
Sdílení pomocí e-mailu, odkazuanoanoano
Nastavení expirace odkazuanoneano
Nastavení hesla ke sdíleným datůmanoneano
Sdílení z aplikace v PCanoanoano
Přehled sdílených souborůanoneano
Nastavení pravidel sdílení administrátoremanoanoano
Propojení s Outlookemanoanoano
Možnost vyžádání nahrání souborůneneano

Nejlepší volba = Dropbox a OneDrive pro firmy
Dropbox nabízí oproti OneDrivu ještě možnost vyžádat si soubor, která lze v OneDrivu nahradit sdílením složky, kam vám daná osoba nahraje data. OneDrive zase nabízí lepší (nativní) integraci s Outlookem a ostatními aplikacemi Office, která může usnadnit a zrychlit práci.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 10

Spolupráce v reálném čase


Spolupráce v reálném čase vyžaduje kancelářské aplikace. S OneDrivem pro firmy získáváte automaticky Office Online, s Google Diskem pak Googe Docs.

Dropbox nabízí integraci do Office pomocí Dropbox Badge, která ukazuje kdo právě edituje soubor a má ho uzamčen. Také nabízí propojení s Office Online pro vlastníky firemní licence Office 365.

OneDrive pro firmyGoogle DiskDropbox Business
Zobrazení aktuální aktivity v dokumentuanoanoano
Editace a komentování dokumentu v reálném časeanoano*ano
Spolupráce v reálném čase pomocí desktopové aplikaceanonene

*Pokud máte licenci na Office 365 pro firmy, obsahující Office Online

Vítěz = OneDrive pro firmy
Microsoft vyhrává nad ostatními hlavně integrací spolupráce v reálném čase do desktopových aplikací Office. Stačí tedy otevřít synchronizovaný soubor v počítači, pomocí aplikace Office a nemusíte vůbec spouštět prohlížeč.

Dropbox v tomto odvětví bohužel zaostává, protože nemá svůj balík kancelářských aplikací. Pokud jste vlastníkem licence na Office 365, můžete kolaborovat s ostatními v Office Online, ale v ten moment pravděpodobně budete využívat OneDrive, který je součástí většiny licencí Office 365.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 12

Integrace aplikací třetích stran


Všechny aplikace nabízí možnost rozšíření a integrace s integračními a automatizačními systémy jako je Zapier nebo Integromat. OneDrive pro firmy je pak integrován kompletně se všemi aplikacemi Office a celým cloudovým systémem Office 365.

OneDrive pro firmyGoogle DiskDropbox Business
Automatizace pomocí Integromat, Zapier a další.anoanoano
Nativní online aplikace pro úpravu dokumentůanoanone
Rozšíření pomocí doplňkůanoanoano
Obchod s doplňkyanoanone
Přístup přes APIanoanoano

Vítěz = OneDrive pro firmy a Google Disk
OneDrive pro firmy nabízí rozšíření pomocí obchodu s aplikacemi Microsoft Appsource. Google má svůj G suite Marketplace. Dropbox nabízí integraci se slackem, autodeskem, jirou a několika dalšími službami ale nenabízí obchod doplňky.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 14

Bezpečnost přenosu dat a úložiště


Všechny tři služby jsou zabezpečené na podnikové úrovni a dokáží vynutit dvoufázové ověření uživatelů. Některé na Digital Rights Management (DRM) a Information Rights Management.

OneDrive pro firmyGoogle DiskDropbox Business
Šifrovaný přenos datTLSTLSTLS
Zabezpečení úložištěAESAESAES
Vynucení dvoufázového ověřeníanoanoano
Správa zacházení s daty (DRM, IRM)anoanone
Vzdálené odstranění datanoanoano

Vítěz = OneDrive pro firmy a Google Disk
OneDrive jsme vybrali, protože nastavení ochrany dat je v něm na nejpokročilejší úrovni díky službě Azure Rights Management Protection, kterou používá Azure Information Protection. Nastavení ochrany dokumentů je ve OneDrive, potažmo v Office 365 rozhodně nejpokročilejší.

Microsoft jediný uvádí jakou úroveň zabezpečení používá (TLS 1.2 2048-bit, AES 256-bit, splňuje FIPS 140-2) a další informace o zabezpečení. Ostatní služby se o tom moc nezmiňují, nebo informace vůbec neuvádějí.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 16

Historie verzí a obnova souborů


OneDrive pro firmyGoogle DiskDropbox Business
Uchování dat v koši93 dní30 dní120 dní
Historie verzíanoanoano

Vítěz = Dropbox Business
Dropbox uchovává smazaná data a historii verzí 120 dní. U ostatních lze ještě nastavit různá pravidla a dobu retence upravit. V základním nastavení je ale Dropbox Business nejlepší.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 18

Aplikace a podpora operačních systémů


OneDrive pro firmyGoogle DiskDropbox Business
Windows klientanoanoano
Mac OSanoanoano
Linux*ne*neano
Androidanoanoano
iOSanoanoano

*lze použít aplikaci třetí strany

Vítěz = Dropbox Business
Dropbox jako jediný nabízí oficiální podporu operačního systému linux a svého klienta ke stažení i pro zařízení používající tento OS.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 20

Česká lokalizace


OneDrive pro firmyGoogle DiskDropbox Business
Češtinaanoanone

Vítěz = OneDrive pro firmy a Google Disk
Jediný Dropbox nenabízí pro svou službu a aplikace českou lokalizaci, což může pro mnoho uživatelů být značný problém.

OneDrive, Google Disk, Dropbox. Který je pro firmu nejlepší? 22

OneDrive pro firmy vs. Google Disk vs. Dropbox Business, kdo vyhrál?


OneDrive pro firmyGoogle DiskDropbox Business
Cena100
Sdílení101
Spolupráce100
Integrace110
Bezpečnost110
Historie001
Podpora OS001
Čeština110
Celkem533

Nejvíce bodů v našem testu získal Microsoft OneDrive pro firmy. Uživatelé OneDrive ocení jeho propojení na Office 365, rozsáhlé nastavení bezpečnosti, integraci s aplikacemi Office a další funkce.

Ukázkové příklady pro lehčí rozhodování:

  • Nepotřebujete aplikace Office a jste malý tým? Určitě si dost dobře vystačíte s Google Diskem a jeho Google Docs.
  • Pracujete s jinými platformami a aplikacemi? Můžete použít Dropbox, který je oficiálně dostupný i na Linux.
  • Vyžadujete podrobné nastavení bezpečnosti a ochrany úniku bezpečností? Zvolte OneDrive.

My v Innovative Business používáme na synchronizaci dat OneDrive pro firmy. Veškerá data pak zálohujeme pomocí zálohování Azure Backup. Doporučujeme mít data zálohovaná na 2 až třech místech.

Tyto služby můžete zakoupit na našem e-shopu:

Rádi zodpovíme vaše dotazy:

Máte nějaké dotazy nebo připomínky? Zanechte komentář a neváhejte se s námi spojit na facebooku!