KeePass a OneDrive pro firmy - hesla dostupná kdekoliv
Tímto článkem bych rád poradil lidem jak zabezpečit a uspořádat hesla. Stále potkávám lidi, kteří si píšou hesla do OneNotu, Wordu, nebo třeba Excelu (což není vůbec bezpečné) a navíc používají hesla slabá, kvůli tomu, že si je "musí" pamatovat. A přitom stačí jen jedno heslo.
KeePass - správce vašich hesel
Aplikace KeePass je aplikace, která vám umožní skladovat vaše přihlašovací údaje. To vše elegantně rozdělené dle vašeho přání do složek, kategori, jednotlivých souborů s hesly. Může to vypadat třeba takto:
Instalace a rychlé nastavení KeePassu
Stáhněte si KeePass. A nainstalujte jako jste zvyklí u běžných aplikací. Po spuštění aplikace povolte (nebo zakažte) zjišťování nových verzí aplikace. Potom už se vám otevře prostředí aplikace a vy si musíte vytvořit soubor s hesly - databázi. To uděláte tak, že kliknete na ikonku nová databáze, databázi pojmenujete a uložíte.
Ještě je potřeba databázi zaheslovat, nastavit její název v programu a vytisknout zálohu hlavního hesla (třeba do *.PDF). A volte dobře zapamatovatelné heslo. Toto heslo bude jediné, které si budete muset pamatovat. Bez něj se už ke svým heslům nedostanete, pokud přijdete i o vytisknutou zálohu.
Můžete si také nastavit výchozí uživatelské jméno pro vaše přihlašovací údaje, bezpečnost šifrování databáze a mnoho dalšího. Výrazně doporučuji mít zapnutou možnost odpadkového koše, kam se přesunou smazané přihlašovací údaje. Pokud se překliknete, o nic nepřijdete.
Generování hesel v KeePassu
Po vytvoření databáze můžete začít vytvářet a přidávat svoje loginy. Přidání provedete tak, že kliknete na ikonu s klíčkem a vyplníte informace o přidávaném účtu. Samozřejmě si předtím zvolte do které kategorie/složky chcete login přidat (nová složka se vytváří kliknutím pravým tl. myši mezi složky a volbou "Add group"). Také můžete zvolit sílu hesla, které se vám vygeneruje, nebo napsat heslo vlastní, které momentálně používáte.
Pak je vždy důležité databázi uložit a je to. Máte svoje hesla ve správci hesel. No ale teď jak dostat hesla i do mobilu, na druhý notebook, počítač a další zařízení? Použijeme OneDrive pro firmy.
OneDrive pro firmy a KeePass na všech zařízeních
Jak docílit toho, abyste měli přístup k heslům všude? Přesuneme databázi s hesly na OneDrive pro firmy. Je to jednoduché a účinné. Jednoduše vezmeme soubor databáze a přesuneme na vyhrazené místo na OneDrivu pro firmy. Toto místo si pak nastavíme jako synchronizované a v Keepassu nastavíme novou cestu k souboru databáze.
V nastavení synchronizovaných složek ve OneDrivu zkontrolujeme, zda umístění synchronizujeme.
Po následovném spuštění KeePassu si po odkliknutí chybové hlášky, že databáze není tam kde naposledy byla, klikneme na ikonu souboru a databázi otevřeme z OneDrivu.
To samé nyní můžeme udělat na dalších počítačích. Stačí nainstalovat KeePass, synchronizovat složku s databází a databázi otevřít v KeePassu. A jak je to v mobilu? Pro mobilní zařízení s Androidem je potřeba stáhnout a nainstalovat aplikaci Keepass2Android. Jak je to v iOS netuším.
V mobilní aplikaci vyberete možnost otevřít soubor a jako typ úložiště zvolíte OneDrive. K tomu se potom přihlásíte, najdete složku s databází a tu otevřete. A je to, máte hesla i v mobilu. Samozřejmě i v mobilu můžete přidávat nové a upravovat. Navíc je k dispozice i klávesnice Keepass2android, která umožňuje automaticky vyplňovat uložená hesla.
A jakmile otevřete databázi a uděláte v ní změny, sesynchronizují se vám i do ostatních zařízení. Akorát je potřeba mít Keepass vždy otevřený jen na jednom zařízení, aby se při ukládání databáze nepřepsala špatně.
Tak snad vám to pomůže skladovat hesla trochu normálně a snad se budu stýkat s hesly uloženými v excelových tabulkách méně a méně :).